Spelingvrije multi-link scharnieren met zelfkalibrerende iglidur glijlagers voor automotive toepassingen

januari 8, 2023

igus ontwikkelt het nieuwe, zeer slijtvaste iglidur F300 materiaal voor e-coated samenstellingen

igus ontwikkelde het zeer slijtvaste materiaal iglidur F300 speciaal voor spelingsvrije componenten in auto’s. (Bron: igus B.V.)

In de praktijk is het niet eenvoudig om spelingsvrije multi-link scharnieren voor spoilerkinematica en softtop- en scharniersystemen kosteneffectief te produceren. Vaak vereisen slechts grof geperforeerde gaten met een beperkt aantal fijne sneden in de geleiders in combinatie met koude extrusie klinknagels een kostbare herkalibratie van de lagers. Met zijn glijlagers gemaakt van tribologisch geoptimaliseerde kunststoffen, zoals het nieuwe elektrisch geleidende materiaal iglidur F300, biedt igus een technisch betere oplossing die minder kost. Bij het e-coatingproces herkalibreert het lager zichzelf en voorkomt bovendien corrosie.

Wind, zonneschijn en een eenzame bochtige weg. Zo stel je je een ontspannen rit in een cabriolet voor. Maar bij wind, regen en stadsverkeer is de bestuurder blij dat hij het dak van de auto snel kan sluiten. Dit vereist multi-link scharnieren met geringe speling. De uitdaging bij de aerodynamische componenten ligt in de vervaardiging ervan. In de praktijk worden de gaten in de geleidingen slechts grof geponst, met een beperkt aantal fijne sneden. Daarnaast zijn er klinknagels en glijlagers, die ook zonder speling door het hele systeem moeten werken om lawaai en geratel te voorkomen. Metalen gewalste PTFE-lagers waren tot nu toe de standaard, maar ze moeten met veel moeite opnieuw worden gekalibreerd. Dit is waar igus, de motion plastics specialist, in het spel komt met zijn kunststof glijlagers, zoals die gemaakt van het nieuwe iglidur F300 materiaal. “Het nadeel van kunststof glijlagers – dat ze zacht worden bij hoge temperaturen – is hier een voordeel”, legt Markus Feth, Head of Automotive bij igus, uit.

Zelfkalibratie door hoge temperaturen

De lagerbus gemaakt van het iglidur F300 materiaal is met voorspanning gemonteerd in het lagerpunt. Het ondergaat kathodische dompellakken, een proces voor een gelijkmatige oppervlaktecoating. Hiervoor heeft igus het nieuwe materiaal iglidur F300 ontwikkeld dat elektrisch geleidend is, zodat het de afzonderlijke delen van het scharnier niet van elkaar isoleert. De geleidbaarheid is zo ontworpen dat deze voldoende is voor een goed coatingresultaat. De igus-lagers zijn echter meer isolerend dan metalen glijlagers, dus er is geen significante corrosie in de gebruikelijke OEM-zoutsproei- en klimaatveranderingstesten. Dit is vooral belangrijk voor aerodynamische componenten, zoals spoilerkinematica en verstelbare diffusors. Het materiaal is bovendien extreem slijtvast en bestand tegen de speciale thermische vereisten van het daaropvolgende inbrandproces. Het lager kalibreert zichzelf tijdens het droogproces op 180°C tot 220°C. Ondanks grof geperforeerde gaten en koude boutextrusie, krijgt de klant dus een lager met geringe speling dat soepel werkt.

Lees meer over het nieuwe iglidur F300 glijlager op: https://www.igus.nl/info/iglidur-f300-plain-bearings-for-cathodic-dip-painting

Filename: PM0323-1.jpg

Filename: PM0323-NL.doc

Filename: PM0323-NL.pdf

Comment on this article

Please write a comment.

Your comment will be moderated by an admin before activation.




Artikel trefwoorden: